Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki
- adres
- ul. Józefa Piłsudskiego 23, 07-100 Węgrów
- pokoje
- 11 (I piętro), 13 (I piętro)
- telefon
- (25) 792 34 08
- wokst@powiatwegrowski.pl
- pokoje
- 106 (I piętro)
- telefon
- (25) 740 92 70
- wokst@powiatwegrowski.pl
Zadania
Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki zajmuje się organizacją szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych, upowszechnianiem sportu, kultury i turystyki, nadzorem nad stowarzyszeniami, fundacjami i związkami sportowymi oraz współpracą z organizacjami pozarządowymi.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
w zakresie oświaty:
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo-wychowawczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- zapewnianie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach,
- analiza arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli, w szczególności awansu na nauczyciela mianowanego oraz przeniesieniem nauczyciela do innej szkoły (placówki),
- prowadzenie spraw związanych z regulaminem dodatków dla nauczycieli,
- prowadzenie spraw związanych z obserwacją matur i egzaminów zawodowych,
- prowadzenie spraw związanych z kursami teoretycznych przedmiotów zawodowych,
- przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych
i administracyjnych, - prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i udziałem w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowisk dyrektorowi szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, jeżeli do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata,
- prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powierzenia lub odwołania przez dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska kierowniczego,
- przygotowywanie propozycji składu rady oświatowej działającej przy Radzie Powiatu,
- przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną,
- opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły – prowadzonej przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną,
- określanie zasad gospodarki finansowej szkół publicznych,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
- przygotowywanie propozycji przydzielenia dotacji oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, a ponadto naliczanie na każdy miesiąc dotacji uprawnionym podmiotom na podstawie aktualnej liczby uczniów (słuchaczy),
- przygotowywanie propozycji zasad rozliczania czasu pracy dla nauczycieli o różnym planie zajęć w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- przygotowywanie dla dzieci i młodzieży skierowań do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii na podstawie wskazań Centralnego Systemu Kierowania Nieletnich do Placówek Resocjalizacyjnych,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej programów stypendialnych, w tym stypendium motywacyjnego dla uczniów, wynikających z art.90b i 90c ustawy o systemie oświaty,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli: studiów, kursów kwalifikacyjnych i doskonalących ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- przygotowywanie opracowań i informacji z zadania ujętego w pkt 2,
- przygotowywanie propozycji podziału subwencji oświatowej,
- przygotowywanie projektów uchwał związanych z zadaniami określonymi w powyższych punktach, w tym odnoszących się do inwestora zastępczego, realizowanego przez kierowników oświatowych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za pobyt w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Jaworku i Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Węgrowie,
- prowadzenie teczek akt osobowych kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu Węgrowskiego realizujących zadania oświatowo-wychowawcze,
- nadzór nad realizacją godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw nauczycieli,
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem postępowania konkursowego w ramach współdziałania z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z programami oświatowymi, w tym z PO KL.
- przygotowywanie cyklicznych opracowań w zakresie:
- informacji o przygotowaniu szkół, placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych Powiatu do funkcjonowania w danym roku szkolnym,
- informacji o stanie realizacji zdań oświatowych, w o wynikach sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych,
- prognozy rozwoju szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Powiecie.
w zakresie sportu:
- tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej,
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
- prowadzenie działalności związanej ze sprawowaniem nadzoru i kontroli nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych,
- przygotowanie propozycji udzielenia dotacji stowarzyszeniom kultury fizycznej oraz związków sportowych w tym na realizację kalendarz imprez Powiatowego Szkolnego Związku Sportowego i Ludowych Zespołów Sportowych,
- uszczegółowienie rodzajów zadań w ramach priorytetów programu współpracy ze stowarzyszeniami kultury fizycznej,
- wydawanie zaświadczeń dotyczących uczniowskich klubów sportowych,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej stypendium i nagród sportowych,
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem postępowania konkursowego w ramach współdziałania z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań sportowych,
- organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym:
- popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
- organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
- szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
- tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej,
w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
- opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na podstawie ustalonej procedury i harmonogramu prac,
- sporządzenie rocznych sprawozdań z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- organizowanie spotkań Starosty z organizacjami pozarządowymi,
- prowadzenie postępowania konkursowego w ramach programu współdziałania z organizacjami pozarządowymi,
- prowadzenie spraw w zakresie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń i fundacji,
w zakresie kultury:
- umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów,
- współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawie informacji o wpisach do rejestru zabytków znajdujących się na terenie Powiatu,
- przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia,
- prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury,
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury,
- podejmowanie działań zapewniających kultywowanie dziedzictwa kulturalnego, rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
- prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem muzeów,
- załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem powiatowej biblioteki publicznej,
- ustalanie założeń programowo-artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
- współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych,
- prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej,
- przygotowywanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania wydatkowanych na te cele środków budżetowych , w tym prowadzenie spraw związanych z merytoryczną oceną wniosków i sprawozdań oraz zasadami udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych w granicach administracyjnych Powiatu,
w zakresie turystyki:
- współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego i innymi instytucjami w zakresie zagospodarowania turystycznego powiatu,
- działanie na rzecz rozwoju infrastruktury turystycznej,
- podejmowanie działań w zakresie tworzenia produktu turystycznego, a w szczególności tych produktów, które będą produktami markowymi dla powiatu.
Wydział przy znakowaniu spraw używa symbolu "OS".