Uchwała Nr XVI/106/04 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 23 czerwca 2004 roku w sprawie przekształcenia szkół ponadgimnazjalnych – technikum.

powiatwegrowski.pl - Strona główna

Uchwała Nr XVI/106/04 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 23 czerwca 2004 roku w sprawie przekształcenia szkół ponadgimnazjalnych – technikum.

Drukuj
Działając na podstawie art. 9, ust. 1, pkt 3, ppkt d), art. 59 ust. 6 oraz art. 62 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 roku – tj. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.); art. 6b ustawy z dnia 8 stycznia 1999 roku – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96 z późn. zm.); art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 roku – tj. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a także § 1 ust. 1 załącznika nr 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10, poz. 96 z późn. zm.), po uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty, Powiatowej Rady Zatrudnienia, Powiatowego Urzędu Pracy w Węgrowie – Rada Powiatu Węgrowskiego uchwala, co następuje:

§ 1

1. Przekształcić szkoły ponadgimnazjalne dla młodzieży na podbudowie gimnazjum:

1) Technikum Ekonomiczne w Węgrowie,

2) Technikum Elektryczne w Węgrowie,

3) Technikum Handlowe w Węgrowie,

4) Technikum Mechaniczne w Węgrowie,

wchodzące w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Kochanowskiego w Węgrowie, ul. Bohaterów Warszawy 10 w szkołę ponadgimnazjalną dla młodzieży na podbudowie gimnazjum o nazwie „Technikum”.

2. Przekształcić Technikum Ekonomiczne w Łochowie będące szkołą ponadgimnazjalną dla młodzieży na podbudowie gimnazjum wchodzące w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie, ul. S. Wyspiańskiego 18 w szkołę ponadgimnazjalną dla młodzież na podbudowie gimnazjum o nazwie „Technikum”.

§ 2

1. Nadać akty założycielskie oraz statuty szkołom, o których mowa w § 1.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 określają załączniki Nr 1 – 4 do niniejszej uchwały.

§ 3

Prowadzić dotychczasowe oddziały w technikach, o których mowa w § 1, aż do czasu zakończenia pełnego cyklu kształcenia odpowiadającego temu typowi szkół.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

§ 5

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Węgrowskiego.

§ 6

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2004 roku.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVI/106/2004 Rady Powiatu Węgrowskiego

z dnia 23 czerwca 2004 roku

AKT PRZEKSZTAŁCENIA

S Z K O Ł Y P U B L I C Z N E J

Na podstawie art.5 ust. 2, pkt. 1, art.58 oraz art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. - Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) przekształca się z dniem 1 września 2004 roku

---------------------------------- publiczne szkoły ponadgimnazjalne zawodowe ---------------------------------------

będące czteroletnim technikum o nazwie: Technikum Ekonomiczne, Technikum Elektryczne, Technikum Handlowe, Technikum Mechaniczne, wchodzące w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Kochanowskiego w Węgrowie, ul. Bohaterów Warszawy 10,

------------------------------ w publiczną czteroletnią szkołę ponadgimnazjalną zawodową ----------------------

o nazwie: Technikum,

z siedzibą w Węgrowie, ulica Bohaterów Warszawy 10,

wchodzące w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Kochanowskiego w Węgrowie, ul. Bohaterów Warszawy 10

Szkole nadaje się Statut stanowiący załącznik nr 3 do uchwały nr XVI/106/2004 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 23 czerwca 2004 roku.

Bazę lokalową i dydaktyczną stanowią budynki wraz z majątkiem Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Kochanowskiego w Węgrowie, ulica Bohaterów Warszawy 10.

pieczęć ur zędowa

Węgrów, dnia 23 czerwca 2004 roku ..........................................

(pieczątka i podpis osoby upoważnionej)

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XVI/106/2004 Rady Powiatu Węgrowskiego

z dnia 23 czerwca 2004 roku

AKT PRZEKSZTAŁCENIA

S Z K O Ł Y P U B L I C Z N E J

Na podstawie art.5 ust. 2, pkt. 1, art.58 oraz art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. - Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) przekształca się z dniem 1 września 2004 roku

---------------------------------- publiczną szkołę ponadgimnazjalną zawodową ---------------------------------------

będącą czteroletnim technikum o nazwie: Technikum Ekonomiczne,

wchodzące w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie, ul. St. Wyspiańskiego 18,

------------------------------ w publiczną czteroletnią szkołę ponadgimnazjalną zawodową ----------------------

o nazwie: Technikum,

z siedzibą w Łochowie, ulica St. Wyspiańskiego 18,

wchodzące w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie, ul. St. Wyspiańskiego 18.

Szkole nadaje się Statut stanowiący załącznik nr 4 do uchwały nr XVI/106/2004 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 23 czerwca 2004 roku.

Bazę lokalową i dydaktyczną stanowią budynki wraz z majątkiem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie, ul. St. Wyspiańskiego 18.

pieczęć urzędowa

Węgrów, dnia 23 czerwca 2004 roku ..................................................

(pieczątka i podpis osoby upoważnionej)

Załącznik Nr 4 do Uchwały Nr XVI/106/2004 Rady Powiatu Węgrowskiego

z dnia 23 czerwca 2004 roku

Statut Technikum w Łochowie


Postanowienia niniejszego statutu wynikają z następujących aktów prawnych:

- ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (tj. z 1996 r., Dz.U. 67, poz. 329 z późn. zm.),

- rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2002 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 10, poz. 96).

Statut w szczególności zawiera:

- nazwę i określenie typu szkoły (postanowienia ogólne),

- informacje o szkole,

- cele i zadania szkoły oraz sposób ich wykonywania,

- organy szkoły,

- organizację szkoły,

- zadania nauczycieli, zespołów nauczycielskich i innych pracowników szkoły,

- zasady wewnątrzszkolnego oceniania,

- organizację i formy współdziałania z rodzicami,

- prawa i obowiązki uczniów szkoły oraz zasady rekrutacji,

- postanowienia końcowe.

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

1. Powołana aktem przekształcenia, nadanym Uchwałą Nr XVI /106/2004 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 23 czerwca 2004 roku, stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej uchwały szkoła ponadgimnazjalna nosi nazwę: Technikum w Łochowie, zwane dalej technikum.

2. Technikum wchodzi w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie z siedzibą przy ulicy Stanisława Wyspiańskiego 18, zwany dalej zespołem.

3. Siedzibą technikum jest budynek zespołu, o którym mowa w ust. 2.

4. Adres technikum: ul. Wyspiańskiego 18, 07-130 Łochów.

II. INFORMACJE O SZKOLE

§ 2.

1. Organem prowadzącym i finansującym technikum jest Powiat Węgrowski.

2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Warszawie.

3. Technikum kieruje i obsługę finansową prowadzi dyrektor zespołu.

4. Bazę lokalową i dydaktyczną technikum stanowi zespół.

§ 3.

1. Technikum jest publiczną czteroletnią dzienną szkołą ponadgimnazjalną, do którego uczęszcza młodzież po ukończeniu gimnazjum.

2. Cykl kształcenia i sposób jego realizacji określają odrębne przepisy.

3. Technikum prowadzi kształcenie w zawodzie technik ekonomista, nr zawodu 341[02] oraz technik handlowiec, nr zawodu 341[03] zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenia MENiS z dnia 8 maja 2004 roku.

4. Szkoła może prowadzić kształcenie zawodowe w innych zawodach, po uprzednim uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę, pozytywnym zaopiniowaniu przez Kuratora Oświaty i zasięgnięciu opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz Powiatowego Urzędu Pracy.

5. Technikum stwarza uczniom możliwość korzystania ze stołówki szkolnej.

6. Dla stworzenia pełniejszych możliwości kształcenia technikum prowadzi bibliotekę szkolną.

7. Technikum w porozumieniu ze strukturami resortu zdrowia pomaga w organizacji opieki zdrowotnej nad uczniami.

8. Dla zaspokojenia potrzeb uczniów związanych z procesem dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym mogą być tworzone inne struktury nie przewidziane niniejszym statutem.

III. CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 4.

1. Technikum dąży do osiągnięcia celów i zrealizowania zadań określonych w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej pod­stawie, a w szczególności:

l) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia technikum, dyplomu technika w zawodzie określonym w §3 ust. 3 statutu,.

i zdania egzaminu dojrzałości,

2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,

3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,

4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możli­wości szkoły.

2. Technikum w szczególności:

l) umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

2) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, także we współdziałaniu z. placówkami specjalistycznymi.

3) organizuje – w miarę posiadanych środków i możliwości - opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi.

4) umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania oraz in­dywidualny tok nauki zgodnie z odrębnymi przepisami.

5) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów przez organizację kół zainteresowań, zajęć nadobowiązkowych i konsultacji indywidualnych. Zajęcia te mogą być opłacane ze środków pozabudżetowych. Uczniowie mogą brać udział w zajęciach organizowanych przez ośrodki pozaszkolne za zgodą wychowawcy klasy.

§ 5.

l. Technikum wykonuje zadania opiekuńcze - odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny - wg następujących zasad:

l) zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych:

a) nauczyciel prowadzący zajęcia jest zobowiązany do przestrzega­nia odnośnych przepisów bhp,

b) uczniowie uczestniczący w zajęciach są pod bezpośrednią opieką prowadzącego zajęcia,

c) jeśli prowadzenie zajęć mogłoby z różnych przyczyn zagrozić bezpieczeństwu uczniów, nauczyciel jest zobowiązany nie dopuś­cić do zajęć lub je przerwać wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia i powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora sokoły,

d) za ucznia wychodzącego z prowadzonych zajęć odpowiada prowa­dzący zajęcia,

e) zwolnienia z zajęć mogą mieć miejsce na prośbę pisemną lub osobistą rodziców, pielęgniarki szkolnej lub innych osób sprawujących opiekę.

2) zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek określają odrębne przepisy.

3) w czasie przybywania uczniów do szkoły, opuszczania jej i przerw międzylekcyjnych zapewniana jest młodzieży opieka w formie dyżurów pełnionych przez nauczycieli.

4) dyżury nauczycielskie rozpoczynają się 15 minut przed rozpoczęciem zajęć, a kończą 10 minut po ostatniej lekcji.

5) szczegółowe zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich określa zarządzenie dyrektora szkoły.

2. W technikum sprawowana jest indywidualna opieka nad niektórymi uczniami, przy czym w szczególności:

1) indywidualną opiekę nad uczniami rozpoczynającymi naukę sprawuje wychowawca klasy.

2) Dla uczniów, którym jest to potrzebne, dyrektor wyznacza formy opieki stosownie do tych potrzeb.

§ 6.

1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności – w miarę możliwości organizacyjnych – wychowawca prowadzi swój oddział przez cały cykl nauczania.

3. Przydział wychowawców dla klas pierwszych jest ogłaszany z listami oddziałów nie później niż na trzy dni przed rozpoczęciem roku szkolnego.

4. Uczniowie i ich rodzice chcąc zmienić wychowawcę, o którym mowa w ust. 3 składają wniosek do dyrektora szkoły.

5. Dyrektor uwzględnia wniosek, o którym mowa w ust. 4 w miarę możliwości organizacyjnych.

6. Wnioski wraz z uzasadnieniem samorządu uczniowskiego lub organu rodziców o zmianę wychowawcy w trakcie trwania roku szkolnego składane są do dyrektora.

7. Wnioski, o których mowa w ust. 6 dyrektor zobowiązany jest rozpatrzyć w terminie jednego miesiąca zasięgając opinii:

- wychowawcy klasy, której wniosek dotyczy

- rady pedagogicznej

- samorządu uczniowskiego lub organu rodziców.

8. Dyrektor, w celu zapobieżenia konfliktom może odejść od trybu postępowania określonego w ust 6-7 i zmienić wychowawcę klasy za jego zgodą.

9. Decyzja dyrektora będąca wynikiem działania w ramach ust. 5-8 jest ostateczna.

§ 7.

Dyrektor rozpatruje wnioski o zmianę nauczyciela przedmiotu w trybie ujętym w § 6, jeśli jest możliwość zastąpienia nauczyciela przez innego specjalistę tego przedmiotu.

IV. ORGANY SZKOŁY

§ 8.

1. Organami technikum są:

1) dyrektor szkoły

2) rada pedagogiczna

3) rada rodziców

4) samorząd uczniowski.

2. Organy, o których mowa w ust. 1 funkcjonują w ramach Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie.

§ 9.

1. Dyrektor kieruje i odpowiada za całokształt działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, administracyjnej, gospodarczej i finansowej szkół.

2. Jest on kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i innych pracowników, i w związku z tym decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania, przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych, występowania z wnioskiem o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

3. Dyrektor szkoły w szczególności:

1) odpowiada za racjonalne planowanie i właściwą organizację pracy oraz wyniki działalności dydaktyczno-wychowawczej,

2) sprawuje nadzór pedagogiczny,

3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ra­mach ich kompetencji stanowiących,

5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły,

6) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

7) odpowiada za majątek i dokumentację szkoły,

8) reprezentuje szkołę na zewnątrz,

9) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 10.

1. W Technikum działa rada pedagogiczna zwana dalej radą, której członkami są wszyscy nauczyciele w nim zatrudnieni, której posiedzenia odbywają się w ramach posiedzeń rady pedagogicznej zespołu.

2. W zebraniach rady mogą brać udział osoby zapraszane przez przewodniczącego rady za jej zgodą lub na jej wniosek.

3. Przewodniczącym rady jest dyrektor zespołu.

4. Zebrania rady są organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu rodziców, organu prowadzącego, organu nadzorującego lub co najmniej 1/3 członków rady.

5. Zebrania rady są protokołowane i odbywają się przynajmniej przed rozpoczęciem roku szkolnego, pod koniec każdego semestru w celu zatwierdzenia wyników klasyfikacji, po zakończeniu zajęć szkolnych w danym roku szkolnym oraz w miarę bieżących potrzeb.

6. O terminie posiedzenia przewodniczący rady zawiadamia członków rady co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.

7. Przewodniczący rady składa radzie dwukrotnie w ciągu roku szkolnego sprawozdanie ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz realizacji planu pracy szkoły.

§ 11.

1. Rada pedagogiczna w szczególności:

1) zatwierdza plan pracy technikum.

2) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocje uczniów.

3) podejmuje uchwały w sprawie innowacji dydaktycznych i eksperymentów pedagogicznych.

4) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy uczniów.

5) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli.

6) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć.

7) opiniuje plan finansowy szkoły.

8) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

9) opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć ze środków szkoły.

10) Opiniuje kierunki kształcenia zawodowego.

2. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał rady niezgodnych z przepisami i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący.

3. Decyzja organu prowadzącego i nadzorującego jest ostateczna.

§ 12.

Rada może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora, lub do dyrektora - o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

§ 13.

Uchwały rady podejmowane są zwykłą większościągłosów w obecnościco najmniej 2/3 jej członków.

§ 14.

Rada ustala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

§ 15.

Nauczycieli i inne osoby obecne na posiedzeniu rady obowiązuje nie ujawnianie spraw poruszanych na posiedzeniu, a w szczególności tych, które mogą naruszać dobro osobiste innych osób.

§ 16.

1. W technikum działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców (opiekunów) uczniów.

2. Zasady działania rady uchwala ogół rodziców.

3. Rada uchwala swój regulamin, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

§ 17.

1. W technikum działa samorząd uczniowski zwany dalej samorządem.

2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie technikum. Zasady wybierania i działania jego organów określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

3. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

4. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

5. Samorząd przedstawia innym organom technikum swoje opinie dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności związanych z podstawowymi prawami uczniów, takimi jak:

1) prawo do znajomości programu nauczania, jego treści, celów i stawianych wymagań,

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów :w nauce i zachowania.

3) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

5) prawo do organizowania, w porozumieniu z dyrektorem, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi.

6) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§ 18.

1. Dyrektor inicjuje, a na wniosek dwóch spośród trzech organów zespołu: rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniow­skiego, organizuje radę szkoły (zespołu).

2. Rada szkoły (zespołu) składa z 6 nauczycieli, 6 rodziców i 6 uczniów, w tym 1/3 składu rady stanowią przedstawiciele technikum.

3. Dyrektor uczestniczy w zebraniach rady szkoły (zespołu) z głosem doradczym, nie wchodzi jednak w jej skład.

4. Przedstawiciele rady szkoły (zespołu), o których mowa w ust. 2 są wybierani do rady szkoły w głosowaniu tajnym na posiedzeniach swoich rad i samorządów.

5. Regulamin działalności rady szkoły może prze­widywać zmianę 1/3 jej składu corocznie.

6. Regulamin rady szkoły nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

7. Kompetencje rady szkoły określają odrębne przepisy.

8. Odrębne przepisy określają, w których częściach posiedzenia rady szkoły nie mogą uczestniczyć uczniowie.

9. Do czasu powołania ra­dy szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna, która w szczegól­ności :

1) uchwala zmiany w statucie technikum.

2) może występować do organu prowadzącego z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności technikum, jej dyrektora lub innego nauczyciela pełniącego funkcje kierownicze, przy czym wnioski te mają charakter wiążący.

3) z własnej inicjatywy ocenia stan i sytuację szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, organu prowadzącego i wojewódzkiej ra­dy oświatowej.

§ 19.

1. Organy szkoły współdziałają poprzez organizowanie wspólnych zebrań lub uczestnictwo w ich zebraniach przedstawicieli innych organów.

2. W sytuacjach konfliktowych organy szkoły są zobowiąza­ne do wzajemnego zasięgania opinii w spornych sprawach.

§ 20.

1. Dyrektor może kierować technikum przy współudziale wicedyrektora.

2. Wicedyrektora powołuje na stanowisko dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady pedagogicznej zespołu i rady szkoły.

3. Wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności, wykonuje zadania zlecone przez dyrektora w zakresie kierowania pracą dydaktyczno-wychowawczą i administracyjno-gospodarczą technikum i jej nadzorowania.

§ 21.

1. Rodzice (opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. W tym celu w szkole są organizowane przez wychowawców spotkania z rodzicami: przynajmniej 2 w pierwszym okresie i przynajmniej 2 w drugim okresie roku szkolnego (przy podziale roku szkolnego na dwa okresy).

2. Rodzice (opiekunowie) mają obowiązek przybyć do szkoły w sprawach uczniów wezwani pisemnie przez sekretariat zespołu, dyrektora zespołu, wicedyrektora bądź wychowawcę ucznia.

3. Rodzice mają prawo uzyskać informacje od wychowawcy, nauczycieli i dyrekcji odnośnie zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie oraz cyklu kształcenia.

4. Wychowawcy są zobowiązani poinformować rodziców o przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

5. Rodzice w każdym czasie mają prawo do rzetelnej informacji o swoim dziecku, jego zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce. Mogą uzyskiwać też porady i informacje w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci.

6. Rodzice mogą wyrażać i przekazywać organowi prowadzącemu technikum opinie na temat pracy szkoły.

V. ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 22.

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 23.

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.

2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący technikum w terminie do 31 maja każdego roku.

3. W arkuszach organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych, przedmiotów i zajęć obowiązkowych, w tym przedmiotów zawodowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

§ 24.

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonym do użytku szkolnego.

2. Przeciętna liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 35 osób.

3. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.

4. Za zgoda organu prowadzącego liczba uczniów, o której mowa w ust. może być niższa niż 25.

§ 25.

Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy umysłowej.

§ 26.

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3. Rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, może podjąć uchwałę w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż jedna godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

§ 27.

1. Dyrektor szkoły może zarządzić podział oddziału na grupy na zajęciach tego wymagających bądź takich, na których byłoby to umotywowane znacznym podwyższeniem efektywności procesu dydaktycznego.

2. Jeśli środki na zwiększone wynagrodzenia pochodziły z budżetu organu prowadzącego szkołę, podział ten musiałby być uwzględniony w arkuszu organizacyjnym, zatwierdzonym przez organ prowadzący.

§ 28.

1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia fakultatywne, nauczanie języków obcych, informatyki, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych, a także wycieczek i wyjazdów (np. szkoły zimowe).

2. Na zajęciach fakultatywnych organizowanych w grupach międzyklasowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych liczba uczniów nie może być niższa niż 12 uczniów.

3. Zajęcia w ramach kształcenia zawodowego są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych. Liczba uczniów w zespole powinna wynosić co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liceum mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów.

§ 29.

1. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 12 uczniów.

2. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.

§ 30.

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 31.

1. Technikum zapewnia uczniom możliwość korzystania z posiłków w stołówce szkolnej.

2. Odpłatność za posiłki ustala kierownik stołówki lub świetlicy szkolnej w porozumieniu z dyrektorem.

3. Rada rodziców lub inny podmiot może refundować opłaty ponoszone przez uczniów wymagającej szczególnej opieki na wniosek ich wychowawców.

§ 32.

Zasady działalności biblioteki szkolnej określają odrębne przepisy.

§ 33.

Dla realizacji celów statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem, biblioteki, stołówki, gabinetu pielęgniarskiego, pomieszczeń administracyjnych, pomieszczeń radia szkolnego i sklepiku uczniowskiego, zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych, ogrodu szkolnego i szatni.

§ 34.

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania oraz program wychowawczy technikum określa statut zespołu.

VI. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 35.

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 36.

1. Nauczyciele prowadzą prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.

2. Do podstawowych zadań nauczycieli należy:

1) troska o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;

2) zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego i kształcenia zawodowego;

3) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;

4) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;

5) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;

6) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej;

7) dbałość o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny;

8) prawidłowe i terminowe prowadzenie odpowiedniej dokumentacji szkolnej.

§ 37.

1. Nauczyciele danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych mogą two­rzyć zespół przedmiotowy.

2. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania.

2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów, sposobów badania wyników nauczania.

3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz do­radztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli .

4) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmio­towych. a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.

5) wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, inno­wacyjnych, eksperymentalnych programów nauczania .

3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, uwzględniającego w miarę możliwości realizowany przez oddział profil kształcenia ogólnozawodowego oraz modyfikowanie zestawu w miarę potrzeb.

4. Dyrektor może też tworzyć inne zespoły wychowawcze i problemowo-zadaniowe.

5. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora prze­wodniczący zespołu, na wniosek zespołu.

§ 38.

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad ucz­niami, a w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się, przygotowania do życia w rodzinie i społeczeń­stwie.

2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.

3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami spo­łeczności szkolnej.

2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:

1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.

2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

a) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i inte­grujące zespół uczniowski,

b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dys­pozycji wychowawcy,

3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywi­dualna opieka (tak szczególnie uzdolnionych jak i mających trud­ności).

3. Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

1) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,

2) współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,

3) włącza ich w sprawy życia klasy i szkoły,

4) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świad­czącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań, szczególnych uzdolnień uczniów.

4. Organizację i formy udzielania pomocy na terenie szkoły, o której mowa w ust. 3, pkt. 4 określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

5. Wychowawca zobowiązana jest do szczególnej troski o dokumenty szkolne dotyczące jego wychowanków, a zwłaszcza o:

1) terminowe wpisy w dzienniku lekcyjnym.

2) kontrolę ocen cząstkowych ze wszystkich przedmiotów.

3) dokumenty indywidualne uczniów znajdujące się w teczce zakładanej z przyjściem ucznia do szkoły.

4) świadectwa szkolne uczniów.

6. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

§ 39.

1. Określa się formy spełniania zadań wychowawczych:

1) Formy pracy wychowawcy:

a) godzina do dyspozycji wychowawcy klasy,

b) okazjonalne spotkania z wychowawcami - w grupach i indywidualne,

c) wspólne podejmowanie i wykonywanie prac porządkowych i społecznych we własnej sali, szkole i środowisku ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad powierzonym klasie terenem szkoły,

d) wspólna organizacja (połączona z udziałem) wycieczek przedmiotowych, krajobrazowych i imprez kulturalnych,

e) otoczenie szczególną opieką wychowanków w klasie pierwszej,

f) kontrola - na wniosek rodziców - warunków panujących na stancji zamieszkałej przez jego wychowanka (przynajmniej raz w miesiącu).

g) inne - wg potrzeb i uznania wychowawcy i uczniów.

2) Formy współdziałania nauczycieli:

a) udzielanie i wymiana niezbędnych informacji o uczniach (np. stan zdrowia, sytuacje),

b) reprezentowanie interesów klasy na forum rady pedagogicznej,

c) uzgadnianie formy pracy indywidualnej nauczycieli z poszczególnymi uczniami,

d) inne - wg potrzeb i uznania wychowawcy i nauczycieli.

3) Formy współpracy z rodzicami uczniów:

a) spotkania z rodzicami (wywiadówki),

b) współpraca z klasowym i szkolnym komitetem rodzicielskim w ich działaniach na rzecz kasy i szkoły,

c) wizyty domowe u wychowanków w szczególnych sytuacjach,

d) wywiady z rodzicami bądź innymi osobami na temat sytuacji uczniów,

e) inne - wg potrzeb i uznania wychowawców i rodziców.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej w technikum stosuje się zasadę, aby nauczyciel-wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

§ 40.

1. Szczegółową organizację biblioteki i zadania nauczyciela – bibliotekarza określa regulamin biblioteki i czytelni.

2. Zgodnie z potrzebami technikum, w regulaminie w szczególności określa się zadania w zakresie:

1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,

2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

3. Regulamin, o którym mowa w ust. 1 określa zasady współpracy biblioteki z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.

VII. UCZNIOWIE SZKOŁY

§ 41.

1. Zasady rekrutacji uczniów do klas pierwszych określają odrębne przepisy.

2. Uczeń deklaruje wybór zawodu przy ubieganiu się o przyjęcie do technikum.

3. O przyjmowaniu uczniów w trakcie roku szkolnego oraz do klas wyższych niż pierwsze decyduje dyrektor.

§ 42.

Do technikum uczęszczają w zasadzie uczniowie od 16 roku życia, nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia.

§ 43.

1. Określa się prawa ucznia technikum:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

3) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym oraz pomocy w przypadku trudności w nauce, jak też rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

6) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

7) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,

8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych ,

9) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:

1) systematycznego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój oraz dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.

§ 44.

Wyróżniającym się uczniom wychowawca klasy, dyrektor, rada szkoły, rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada rodziców lub inne osoby, organizacje i instytucje mogą udzielać pochwał w formie ustnej lub pisemnej, np. list pochwalny do rodziców, wpis do arkusza ocen oraz przyznawać nagrody rzeczowe lub pieniężne.

§ 45.

1. Wobec uczniów naruszających obowiązki ucznia mogą być stosowane:

1) upomnienie ustne przez wychowawcę lub nauczyciela,

2) upomnienie ustne przez wychowawcę lub nauczyciela z wyznaczeniem pracy porządkowej, nie naruszającej godności ucznia,

3) upomnienie lub nagana udzielone przez dyrektora z powiadomieniem rodziców (opiekunów),

4) upomnienie lub nagana udzielone przez dyrektora publicznie wobec innych uczniów z powiadomieniem rodziców (opiekunów).

2. Jeśli podjęte działania wychowawcze nie przyniosą poprawy, a dyrektor uzna to za celowe, to po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może on przenieść ucznia do równoległej klasy.

3. Dyrektor może bez konsultacji z radą pedagogiczną zawiesić ucznia w jego prawach zawiadamiając jednocześnie jego rodziców (opiekunów).

4. Jeśli okres zawieszenia trwa dłużej niż 3 dni, dyrektor musi skonsultować decyzję z radą pedagogiczną.

§ 46.

W szczególnych wypadkach rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o usunięciu ucznia ze szkoły.

§ 47.

1. Uczeń ma prawo odwołać się od decyzji wychowawcy lub nauczyciela do dyrektora szkoły, który ją potwierdza lub zmienia po porozumieniu z osobą, która karę wyznaczyła oraz samorządem uczniowskim danej klasy.

2. Od decyzji dyrektora uczeń ma prawo odwołać się na piśmie do pozostałych organów szkoły.

3. W przypadku odwołania, o którym mowa w ust. 2 dyrektor ma obowiązek skonsultować decyzję z tymi organami.

§ 48.

W wypadku spowodowania przez ucznia szkód materialnych szkoła ma prawo obciążyć kosztami rodziców (opiekunów) ucznia.

VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 49.

1. Technikum używa, zgodnie z odrębnymi przepisami, okrągłej pieczęci urzędowej z napisem w otoku

„TECHNIKUM W ŁOCHOWIE” i wizerunkiem godła państwowego pośrodku.

2. Technikum używa podłużnego stempla następującej treści:

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych

Technikum

07-130 Łochów

ul. Wyspiańskiego 18

3. Technikum posiada statystyczny numer REGON nadany odrębnymi przepisami.

§ 50.

Technikum może posiadać własny sztandar oraz imię i godło nadane przez organ prowadzący, a także ceremoniał szkolny.

§ 51.

Technikum prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną i finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 52.

Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 53.

Statut wchodzi w życie z dniem nadania z mocą obowiązującą od 1 września 2004 roku.

Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XVI/106/04 Rady Powiatu Węgrowskiego

z dnia 23 czerwca 2004 roku

Statut Technikum w Węgrowie

Postanowienia niniejszego statutu wynikają z następujących aktów prawnych:

- ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (tj. z 1996 r., Dz.U. 67, poz. 329 z późn. zm.),

- rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2002 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 10, poz. 96).

Statut w szczególności zawiera:

- nazwę i określenie typu szkoły (postanowienia ogólne),

- informacje o szkole,

- cele i zadania szkoły oraz sposób ich wykonywania,

- organy szkoły,

- organizację szkoły,

- zadania nauczycieli, zespołów nauczycielskich i innych pracowników szkoły,

- zasady wewnątrzszkolnego oceniania,

- organizację i formy współdziałania z rodzicami,

- prawa i obowiązki uczniów szkoły oraz zasady rekrutacji,

- postanowienia końcowe.

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

5. Powołana aktem przekształcenia, nadanym Uchwałą Nr XVI/106/2004 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 23 czerwca 2004 roku, stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej uchwały szkoła ponadgimnazjalna nosi nazwę: Technikum w Węgrowie, zwane dalej technikum.

6. Technikum wchodzi w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Kochanowskiego z siedzibą przy ulicy Bohaterów Warszawy 10, zwany dalej zespołem.

7. Siedzibą technikum jest budynek zespołu, o którym mowa w ust. 2.

8. Adres technikum: ul. Bohaterów Warszawy 10, 07-100 Węgrów.

II. INFORMACJE O SZKOLE

§ 2.

4. Organem prowadzącym i finansującym technikum jest Powiat Węgrowski.

5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Warszawie.

6. Technikum kieruje i obsługę finansową prowadzi dyrektor zespołu.

4. Bazę lokalową i dydaktyczną technikum stanowi zespół.

§ 3.

9. Technikum jest publiczną czteroletnią dzienną szkołą ponadgimnazjalną, do którego uczęszcza młodzież po ukończeniu gimnazjum.

10. Cykl kształcenia i sposób jego realizacji określają odrębne przepisy.

11. Technikum prowadzi kształcenie w zawodzie technik ekonomista, nr zawodu 341[02], technik handlowiec, nr zawodu 341[03], technik elektryk, nr zawodu 311[08], technik mechanik, nr zawodu 311[20], zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenia MENiS z dnia 8 maja 2004 roku.

12. Szkoła może prowadzić kształcenie zawodowe w innych zawodach, po uprzednim uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę, pozytywnym zaopiniowaniu przez Kuratora Oświaty i zasięgnięciu opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz Powiatowego Urzędu Pracy.

13. Technikum stwarza uczniom możliwość korzystania ze stołówki szkolnej i internatu.

14. Dla stworzenia pełniejszych możliwości kształcenia technikum prowadzi bibliotekę szkolną.

15. Technikum w porozumieniu ze strukturami resortu zdrowia pomaga w organizacji opieki zdrowotnej nad uczniami.

16. Dla zaspokojenia potrzeb uczniów związanych z procesem dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym mogą być tworzone inne struktury nie przewidziane niniejszym statutem.

III. CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 4.

3. Technikum dąży do osiągnięcia celów i zrealizowania zadań określonych w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej pod­stawie, a w szczególności:

l) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia technikum, dyplomu technika w zawodzie określonym w §3 ust. 3 statutu,.

i zdania egzaminu dojrzałości,

2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,

3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,

4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możli­wości szkoły.

2. Technikum w szczególności:

l) umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

2) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, także we współdziałaniu z. placówkami specjalistycznymi.

3) organizuje – w miarę posiadanych środków i możliwości - opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi.

4) umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania oraz in­dywidualny tok nauki zgodnie z odrębnymi przepisami.

5) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów przez organizację kół zainteresowań, zajęć nadobowiązkowych i konsultacji indywidualnych. Zajęcia te mogą być opłacane ze środków pozabudżetowych. Uczniowie mogą brać udział w zajęciach organizowanych przez ośrodki pozaszkolne za zgodą wychowawcy klasy.

§ 5.

l. Technikum wykonuje zadania opiekuńcze - odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny - wg następujących zasad:

l) zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych:

a) nauczyciel prowadzący zajęcia jest zobowiązany do przestrzega­nia odnośnych przepisów bhp,

b) uczniowie uczestniczący w zajęciach są pod bezpośrednią opieką prowadzącego zajęcia,

c) jeśli prowadzenie zajęć mogłoby z różnych przyczyn zagrozić bezpieczeństwu uczniów, nauczyciel jest zobowiązany nie dopuś­cić do zajęć lub je przerwać wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia i powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora sokoły,

f) za ucznia wychodzącego z prowadzonych zajęć odpowiada prowa­dzący zajęcia,

g) zwolnienia z zajęć mogą mieć miejsce na prośbę pisemną lub osobistą rodziców, pielęgniarki szkolnej lub innych osób sprawujących opiekę.

2) zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek określają odrębne przepisy.

3) w czasie przybywania uczniów do szkoły, opuszczania jej i przerw międzylekcyjnych zapewniana jest młodzieży opieka w formie dyżurów pełnionych przez nauczycieli.

4) dyżury nauczycielskie rozpoczynają się 15 minut przed rozpoczęciem zajęć, a kończą 10 minut po ostatniej lekcji.

5) szczegółowe zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich określa zarządzenie dyrektora szkoły.

4. W technikum sprawowana jest indywidualna opieka nad niektórymi uczniami, przy czym w szczególności:

3) indywidualną opiekę nad uczniami rozpoczynającymi naukę sprawuje wychowawca klasy.

4) Dla uczniów, którym jest to potrzebne, dyrektor wyznacza formy opieki stosownie do tych potrzeb.

§ 6.

10. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.

11. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności – w miarę możliwości organizacyjnych – wychowawca prowadzi swój oddział przez cały cykl nauczania.

12. Przydział wychowawców dla klas pierwszych jest ogłaszany z listami oddziałów nie później niż na trzy dni przed rozpoczęciem roku szkolnego.

13. Uczniowie i ich rodzice chcąc zmienić wychowawcę, o którym mowa w ust. 3 składają wniosek do dyrektora szkoły.

14. Dyrektor uwzględnia wniosek, o którym mowa w ust. 4 w miarę możliwości organizacyjnych.

15. Wnioski wraz z uzasadnieniem samorządu uczniowskiego lub organu rodziców o zmianę wychowawcy w trakcie trwania roku szkolnego składane są do dyrektora.

16. Wnioski, o których mowa w ust. 6 dyrektor zobowiązany jest rozpatrzyć w terminie jednego miesiąca zasięgając opinii:

- wychowawcy klasy, której wniosek dotyczy

- rady pedagogicznej

- samorządu uczniowskiego lub organu rodziców.

17. Dyrektor, w celu zapobieżenia konfliktom może odejść od trybu postępowania określonego w ust 6-7 i zmienić wychowawcę klasy za jego zgodą.

18. Decyzja dyrektora będąca wynikiem działania w ramach ust. 5-8 jest ostateczna.

§ 7.

Dyrektor rozpatruje wnioski o zmianę nauczyciela przedmiotu w trybie ujętym w § 6, jeśli jest możliwość zastąpienia nauczyciela przez innego specjalistę tego przedmiotu.

IV. ORGANY SZKOŁY

§ 8.

3. Organami technikum są:

5) dyrektor szkoły

6) rada pedagogiczna

7) rada rodziców

8) samorząd uczniowski.

4. Organy, o których mowa w ust. 1 funkcjonują w ramach Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie.

§ 9.

4. Dyrektor kieruje i odpowiada za całokształt działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, administracyjnej, gospodarczej i finansowej szkół.

5. Jest on kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i innych pracowników, i w związku z tym decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania, przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych, występowania z wnioskiem o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

6. Dyrektor szkoły w szczególności:

10) odpowiada za racjonalne planowanie i właściwą organizację pracy oraz wyniki działalności dydaktyczno-wychowawczej,

11) sprawuje nadzór pedagogiczny,

12) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

13) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ra­mach ich kompetencji stanowiących,

14) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły,

15) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

16) odpowiada za majątek i dokumentację szkoły,

17) reprezentuje szkołę na zewnątrz,

18) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 10.

8. W Technikum działa rada pedagogiczna zwana dalej radą, której członkami są wszyscy nauczyciele w nim zatrudnieni, której posiedzenia odbywają się w ramach posiedzeń rady pedagogicznej zespołu.

9. W zebraniach rady mogą brać udział osoby zapraszane przez przewodniczącego rady za jej zgodą lub na jej wniosek.

10. Przewodniczącym rady jest dyrektor zespołu.

11. Zebrania rady są organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu rodziców, organu prowadzącego, organu nadzorującego lub co najmniej 1/3 członków rady.

12. Zebrania rady są protokołowane i odbywają się przynajmniej przed rozpoczęciem roku szkolnego, pod koniec każdego semestru w celu zatwierdzenia wyników klasyfikacji, po zakończeniu zajęć szkolnych w danym roku szkolnym oraz w miarę bieżących potrzeb.

13. O terminie posiedzenia przewodniczący rady zawiadamia członków rady co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.

14. Przewodniczący rady składa radzie dwukrotnie w ciągu roku szkolnego sprawozdanie ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz realizacji planu pracy szkoły.

§ 11.

4. Rada pedagogiczna w szczególności:

11) zatwierdza plan pracy technikum.

12) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocje uczniów.

13) podejmuje uchwały w sprawie innowacji dydaktycznych i eksperymentów pedagogicznych.

14) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy uczniów.

15) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli.

16) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć.

17) opiniuje plan finansowy szkoły.

18) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

19) opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć ze środków szkoły.

20) Opiniuje kierunki kształcenia zawodowego.

5. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał rady niezgodnych z przepisami i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący

6. Decyzja organu prowadzącego i nadzorującego jest ostateczna.

§ 12.

Rada może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora, lub do dyrektora - o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

§ 13.

Uchwały rady podejmowane są zwykłą większościągłosów w obecnościco najmniej 2/3 jej członków.

§ 14.

Rada ustala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

§ 15.

Nauczycieli i inne osoby obecne na posiedzeniu rady obowiązuje nie ujawnianie spraw poruszanych na posiedzeniu, a w szczególności tych, które mogą naruszać dobro osobiste innych osób.

§ 16.

4. W technikum działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców (opiekunów) uczniów.

5. Zasady działania rady uchwala ogół rodziców.

6. Rada uchwala swój regulamin, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

§ 17.

6. W technikum działa samorząd uczniowski zwany dalej samorządem.

7. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie technikum. Zasady wybierania i działania jego organów określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

8. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

9. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

10. Samorząd przedstawia innym organom technikum swoje opinie dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności związanych z podstawowymi prawami uczniów, takimi jak:

7) prawo do znajomości programu nauczania, jego treści, celów i stawianych wymagań,

8) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów :w nauce i zachowania.

9) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

10) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

11) prawo do organizowania, w porozumieniu z dyrektorem, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi.

12) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§ 18.

10. Dyrektor inicjuje, a na wniosek dwóch spośród trzech organów zespołu: rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniow­skiego, organizuje radę szkoły (zespołu).

11. Rada szkoły (zespołu) składa z 6 nauczycieli, 6 rodziców i 6 uczniów, w tym 1/3 składu rady stanowią przedstawiciele technikum.

12. Dyrektor uczestniczy w zebraniach rady szkoły (zespołu) z głosem doradczym, nie wchodzi jednak w jej skład.

13. Przedstawiciele rady szkoły (zespołu), o których mowa w ust. 2 są wybierani do rady szkoły w głosowaniu tajnym na posiedzeniach swoich rad i samorządów.

14. Regulamin działalności rady szkoły może prze­widywać zmianę 1/3 jej składu corocznie.

15. Regulamin rady szkoły nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

16. Kompetencje rady szkoły określają odrębne przepisy.

17. Odrębne przepisy określają, w których częściach posiedzenia rady szkoły nie mogą uczestniczyć uczniowie.

18. Do czasu powołania ra­dy szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna, która w szczegól­ności :

4) uchwala zmiany w statucie technikum.

5) może występować do organu prowadzącego z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności technikum, jej dyrektora lub innego nauczyciela pełniącego funkcje kierownicze, przy czym wnioski te mają charakter wiążący.

6) z własnej inicjatywy ocenia stan i sytuację szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, organu prowadzącego i wojewódzkiej ra­dy oświatowej.

§ 19.

3. Organy szkoły współdziałają poprzez organizowanie wspólnych zebrań lub uczestnictwo w ich zebraniach przedstawicieli innych organów.

4. W sytuacjach konfliktowych organy szkoły są zobowiąza­ne do wzajemnego zasięgania opinii w spornych sprawach.

§ 20.

4. Dyrektor może kierować technikum przy współudziale wicedyrektora.

5. Wicedyrektora powołuje na stanowisko dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady pedagogicznej zespołu i rady szkoły.

6. Wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności, wykonuje zadania zlecone przez dyrektora w zakresie kierowania pracą dydaktyczno-wychowawczą i administracyjno-gospodarczą technikum i jej nadzorowania.

§ 21.

7. Rodzice (opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. W tym celu w szkole są organizowane przez wychowawców spotkania z rodzicami: przynajmniej 2 w pierwszym okresie i przynajmniej 2 w drugim okresie roku szkolnego (przy podziale roku szkolnego na dwa okresy).

8. Rodzice (opiekunowie) mają obowiązek przybyć do szkoły w sprawach uczniów wezwani pisemnie przez sekretariat zespołu, dyrektora zespołu, wicedyrektora bądź wychowawcę ucznia.

9. Rodzice mają prawo uzyskać informacje od wychowawcy, nauczycieli i dyrekcji odnośnie zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie oraz cyklu kształcenia.

10. Wychowawcy są zobowiązani poinformować rodziców o przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

11. Rodzice w każdym czasie mają prawo do rzetelnej informacji o swoim dziecku, jego zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce. Mogą uzyskiwać też porady i informacje w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci.

12. Rodzice mogą wyrażać i przekazywać organowi prowadzącemu technikum opinie na temat pracy szkoły.

V. ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 22.

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 23.

4. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.

5. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący technikum w terminie do 31 maja każdego roku.

6. W arkuszach organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych, przedmiotów i zajęć obowiązkowych, w tym przedmiotów zawodowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

§ 24.

5. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonym do użytku szkolnego.

6. Przeciętna liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 35 osób.

7. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.

8. Za zgoda organu prowadzącego liczba uczniów, o której mowa w ust. może być niższa niż 25.

§ 25.

Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy umysłowej.

§ 26.

4. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

5. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

6. Rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, może podjąć uchwałę w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż jedna godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

§ 27.

3. Dyrektor szkoły może zarządzić podział oddziału na grupy na zajęciach tego wymagających bądź takich, na których byłoby to umotywowane znacznym podwyższeniem efektywności procesu dydaktycznego.

4. Jeśli środki na zwiększone wynagrodzenia pochodziły z budżetu organu prowadzącego szkołę, podział ten musiałby być uwzględniony w arkuszu organizacyjnym, zatwierdzonym przez organ prowadzący.

§ 28.

4. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia fakultatywne, nauczanie języków obcych, informatyki, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych, a także wycieczek i wyjazdów (np. szkoły zimowe).

5. Na zajęciach fakultatywnych organizowanych w grupach międzyklasowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych liczba uczniów nie może być niższa niż 12 uczniów.

6. Zajęcia w ramach kształcenia zawodowego są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych. Liczba uczniów w zespole powinna wynosić co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liceum mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów.

§ 29.

3. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 12 uczniów.

4. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.

§ 30.

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 31.

4. Technikum zapewnia uczniom możliwość korzystania z posiłków w stołówce szkolnej.

5. Odpłatność za posiłki ustala kierownik stołówki lub świetlicy szkolnej w porozumieniu z dyrektorem.

6. Rada rodziców lub inny podmiot może refundować opłaty ponoszone przez uczniów wymagającej szczególnej opieki na wniosek ich wychowawców.

§ 32.

Zasady działalności biblioteki szkolnej określają odrębne przepisy.

§ 33.

Dla realizacji celów statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem, biblioteki, stołówki, gabinetu pielęgniarskiego, pomieszczeń administracyjnych, pomieszczeń radia szkolnego i sklepiku uczniowskiego, zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych, ogrodu szkolnego i szatni.

§ 34.

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania oraz program wychowawczy technikum określa statut zespołu.

VI. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 35.

3. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.

4. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 36.

3. Nauczyciele prowadzą prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.

4. Do podstawowych zadań nauczycieli należy:

9) troska o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;

10) zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego i kształcenia zawodowego;

11) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;

12) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;

13) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;

14) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej;

15) dbałość o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny;

16) prawidłowe i terminowe prowadzenie odpowiedniej dokumentacji szkolnej.

§ 37.

7. Nauczyciele danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych mogą two­rzyć zespół przedmiotowy.

8. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

6) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania.

7) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów, sposobów badania wyników nauczania.

8) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz do­radztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli .

9) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmio­towych. a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.

10) wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, inno­wacyjnych, eksperymentalnych programów nauczania .

9. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, uwzględniającego w miarę możliwości realizowany przez oddział profil kształcenia ogólnozawodowego oraz modyfikowanie zestawu w miarę potrzeb.

10. Dyrektor może też tworzyć inne zespoły wychowawcze i problemowo-zadaniowe.

11. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora prze­wodniczący zespołu, na wniosek zespołu.

§ 38.

4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad ucz­niami, a w szczególności:

4) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się, przygotowania do życia w rodzinie i społeczeń­stwie.

5) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.

6) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami spo­łeczności szkolnej.

5. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:

4) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.

5) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

c) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i inte­grujące zespół uczniowski,

d) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dys­pozycji wychowawcy,

6) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywi­dualna opieka (tak szczególnie uzdolnionych jak i mających trud­ności).

6. Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

5) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,

6) współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,

7) włącza ich w sprawy życia klasy i szkoły,

8) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świad­czącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań, szczególnych uzdolnień uczniów.

4. Organizację i formy udzielania pomocy na terenie szkoły, o której mowa w ust. 3, pkt. 4 określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

5. Wychowawca zobowiązana jest do szczególnej troski o dokumenty szkolne dotyczące jego wychowanków, a zwłaszcza o:

5) terminowe wpisy w dzienniku lekcyjnym.

6) kontrolę ocen cząstkowych ze wszystkich przedmiotów.

7) dokumenty indywidualne uczniów znajdujące się w teczce zakładanej z przyjściem ucznia do szkoły.

8) świadectwa szkolne uczniów.

12. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

§ 39.

1. Określa się formy spełniania zadań wychowawczych:

1) Formy pracy wychowawcy:

h) godzina do dyspozycji wychowawcy klasy,

i) okazjonalne spotkania z wychowawcami - w grupach i indywidualne,

j) wspólne podejmowanie i wykonywanie prac porządkowych i społecznych we własnej sali, szkole i środowisku ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad powierzonym klasie terenem szkoły,

k) wspólna organizacja (połączona z udziałem) wycieczek przedmiotowych, krajobrazowych i imprez kulturalnych,

l) otoczenie szczególną opieką wychowanków w klasie pierwszej,

m) kontrola - na wniosek rodziców - warunków panujących na stancji zamieszkałej przez jego wychowanka (przynajmniej raz w miesiącu).

n) inne - wg potrzeb i uznania wychowawcy i uczniów.

2) Formy współdziałania nauczycieli:

a) udzielanie i wymiana niezbędnych informacji o uczniach (np. stan zdrowia, sytuacje),

b) reprezentowanie interesów klasy na forum rady pedagogicznej,

c) uzgadnianie formy pracy indywidualnej nauczycieli z poszczególnymi uczniami,

d) inne - wg potrzeb i uznania wychowawcy i nauczycieli.

3) Formy współpracy z rodzicami uczniów:

a) spotkania z rodzicami (wywiadówki),

b) współpraca z klasowym i szkolnym komitetem rodzicielskim w ich działaniach na rzecz kasy i szkoły,

c) wizyty domowe u wychowanków w szczególnych sytuacjach,

d) wywiady z rodzicami bądź innymi osobami na temat sytuacji uczniów,

e) inne - wg potrzeb i uznania wychowawców i rodziców.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej w technikum stosuje się zasadę, aby nauczyciel-wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

§ 40.

4. Szczegółową organizację biblioteki i zadania nauczyciela – bibliotekarza określa regulamin biblioteki i czytelni.

5. Zgodnie z potrzebami technikum, w regulaminie w szczególności określa się zadania w zakresie:

5) udostępniania książek i innych źródeł informacji,

6) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

7) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

8) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

6. Regulamin, o którym mowa w ust. 1 określa zasady współpracy biblioteki z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.

4. Zasady korzystania z internatu określa regulamin internatu.

VII. UCZNIOWIE SZKOŁY

§ 41.

4. Zasady rekrutacji uczniów do klas pierwszych określają odrębne przepisy.

5. Uczeń deklaruje wybór zawodu przy ubieganiu się o przyjęcie do technikum.

6. O przyjmowaniu uczniów w trakcie roku szkolnego oraz do klas wyższych niż pierwsze decyduje dyrektor.

§ 42.

Do technikum uczęszczają w zasadzie uczniowie od 16 roku życia, nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia.

§ 43.

1. Określa się prawa ucznia technikum:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

3) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym oraz pomocy w przypadku trudności w nauce, jak też rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

6) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

7) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,

8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych ,

9) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:

1) systematycznego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój oraz dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.

§ 44.

Wyróżniającym się uczniom wychowawca klasy, dyrektor, rada szkoły, rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada rodziców lub inne osoby, organizacje i instytucje mogą udzielać pochwał w formie ustnej lub pisemnej, np. list pochwalny do rodziców, wpis do arkusza ocen oraz przyznawać nagrody rzeczowe lub pieniężne.

§ 45.

1. Wobec uczniów naruszających obowiązki ucznia mogą być stosowane:

1) upomnienie ustne przez wychowawcę lub nauczyciela,

2) upomnienie ustne przez wychowawcę lub nauczyciela z wyznaczeniem pracy porządkowej, nie naruszającej godności ucznia,

3) upomnienie lub nagana udzielone przez dyrektora z powiadomieniem rodziców (opiekunów),

4) upomnienie lub nagana udzielone przez dyrektora publicznie wobec innych uczniów z powiadomieniem rodziców (opiekunów).

2. Jeśli podjęte działania wychowawcze nie przyniosą poprawy, a dyrektor uzna to za celowe, to po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może on przenieść ucznia do równoległej klasy.

3. Dyrektor może bez konsultacji z radą pedagogiczną zawiesić ucznia w jego prawach zawiadamiając jednocześnie jego rodziców (opiekunów).

4. Jeśli okres zawieszenia trwa dłużej niż 3 dni, dyrektor musi skonsultować decyzję z radą pedagogiczną.

§ 46.

W szczególnych wypadkach rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o usunięciu ucznia ze szkoły.

§ 47.

4. Uczeń ma prawo odwołać się od decyzji wychowawcy lub nauczyciela do dyrektora szkoły, który ją potwierdza lub zmienia po porozumieniu z osobą, która karę wyznaczyła oraz samorządem uczniowskim danej klasy.

5. Od decyzji dyrektora uczeń ma prawo odwołać się na piśmie do pozostałych organów szkoły.

6. W przypadku odwołania, o którym mowa w ust. 2 dyrektor ma obowiązek skonsultować decyzję z tymi organami.

§ 48.

W wypadku spowodowania przez ucznia szkód materialnych szkoła ma prawo obciążyć poniesionymi kosztami rodziców (opiekunów) ucznia.

VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 49.

3. Technikum używa, zgodnie z odrębnymi przepisami, okrągłej pieczęci urzędowej z napisem w otoku

„TECHNIKUM W WĘGROWIE” i wizerunkiem godła państwowego pośrodku.

4. Technikum używa podłużnego stempla następującej treści:

Zespół Szkół Zawodowych

im. Jana Kochanowskiego

Technikum

07-100 Węgrów

ul. Bohaterów Warszawy 10

3. Technikum posiada statystyczny numer REGON nadany odrębnymi przepisami.

§ 50.

Technikum może posiadać własny sztandar oraz imię i godło nadane przez organ prowadzący, a także własny ceremoniał szkolny.

§ 51.

Technikum prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną i finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 52.

Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 53.

Statut wchodzi w życie z dniem nadania z mocą obowiązującą od 1 września 2004 roku.

 

Używamy plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.