Konwent Wójtów i Burmistrzów

powiatwegrowski.pl - Strona główna

Konwent Wójtów i Burmistrzów

Drukuj
(galeria: 1)

W związku ze zgłaszanymi przez mieszkańców Węgrowa problemami z dostępnością do świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej  i dni ustawowo wolne od pracy, w dn. 13.03.2024 r. w Starostwie Powiatowym w Węgrowie odbyło się spotkanie Konwentu Wójtów i Burmistrzów Powiatu Węgrowskiego poświęcone dyżurom aptek. W spotkaniu udział wzięli również: Starosta Węgrowski – p. Ewa Besztak, Wicestarosta – p. Marek Renik, przedstawiciele podmiotów prowadzących apteki zlokalizowane w Węgrowie: Apteka „K.P.VITA”, ul. 11 Listopada 13/23, Apteka  ul. Żeromskiego 7, Apteka SPOŁECZNA przy ul. Zwycięstwa 2, Apteka CHOMA  przy ul. Rynek Mariacki 23/24 oraz Apteka FARMACJA CHOMA przy ul. Wyszyńskiego 7, p. Hanna Zenik – Naczelnik Wydziału Administracyjno – Społecznego Starostwa Powiatowego w Węgrowie, p. Marzena Gromek – Starszy Inspektor w Wydziale Administracyjno – Społecznym i p. Marta Brzezik – Starszy Inspektor w Wydziale Administracyjno – Społecznym.

Podczas spotkania omówione zostały problemy związane z ustaleniem dyżurów aptek oraz działania dotychczas przeprowadzone  przez Zarząd Powiatu Węgrowskiego, w oparciu o przepisy art. 94 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, związane z wyznaczaniem aptek ogólnodostępnych do pełnienia dyżurów w porze nocnej i dni ustawowo wolne od pracy. 

Zgodnie z przepisami podmioty prowadzące apteki ogólnodostępne zobowiązane były do przekazania zarządowi powiatu w terminie do 31 stycznia 2024 r. rozkładu godzin ich pracy na rok bieżący. Wszystkie apteki ogólnodostępne z terenu powiatu węgrowskiego spełniły ten obowiązek. Na podstawie otrzymanych informacji Zarząd Powiatu dokonał analizy dostępności do usług realizowanych przez apteki szczególnie w porze nocnej i dni wolne od pracy i uznał, że dostępność ta nie jest wystarczająca do zaspokojenia potrzeb ludności. W związku z powyższym zaistniała potrzeba wyznaczenia apteki do pełnienia dyżurów i  Zarząd Powiatu podjął czynności mające na celu wyznaczenie aptek, w tym skierował informację do  podmiotów prowadzących apteki, wskazując dni i godziny, w jakich mają być pełnione te dyżury.

Obecni na spotkaniu przedstawiciele podmiotów prowadzących apteki w Węgrowie  podnosili, że najbardziej sprawiedliwym rozwiązaniem byłoby zgłoszenie gotowości do pełnienia dyżurów przez wszystkie apteki, jednak świadomi byli ograniczeń wynikających z przepisów prawa. Podkreślali, że największym problemem, praktycznie uniemożliwiającym realizację obowiązków związanych z pełnieniem dyżurów jest niedobór personelu, a szczególnie farmaceutów z wyższym wykształceniem. Brak możliwości zapewnienia przez aptekę liczby personelu dostosowanej do potrzeb mieszkańców powoduje, że taka apteka ogólnodostępna nie spełnia kryteriów do wyznaczenia jej przez Zarząd Powiatu  do pełnienia dyżurów. Tym samym liczba aptek ogólnodostępnych, które zgodnie z przepisami mogą zostać wyznaczone przez Zarząd Powiatu do pełnienia dyżurów w porze nocnej i dni ustawowo wolne od pracy jest mocno ograniczona, a wyznaczone apteki nie będą w stanie udźwignąć obowiązku dyżurów. Przedstawiciele aptek wskazywali, że sytuacja jest bardzo trudna i potrzebna jest nowelizacja przepisów ustawy Prawo farmacetuczne.

            W zaistniałej sytuacji Zarząd Powiatu zmuszony będzie do samodzielnego wyznaczenia aptek do pełnienia dyżurów w oparciu o przepisy art. 94 ust. 9 pkt 2 ustawy Prawo farmaceutyczne.

            Ponadto Zarząd Powiatu wystąpił do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o dokonanie nowelizacji art. 94 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne w sposób, który nakładałby na podmioty prowadzące apteki ogólnodostępne obowiązek zgłaszania gotowości do pełnienia dyżurów w porze nocnej i dni ustawowo wolne od pracy oraz wyposażył zarządy powiatów w narzędzia umożliwiające samodzielne wyznaczanie aptek do realizacji tego obowiązku. Wystąpienie to przesłano do wiadomości do Związku Powiatów Polskich, Związku Samorządów Polskich oraz parlamentarzystów.

Nadmienić należy, że pełnienie dyżurów na podstawie uchwały zarządu jest finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia i ma postać wynagrodzenia ryczałtowego w kwocie stanowiącej równowartość 3,5% minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w przeliczeniu na 1 godzinę faktycznie przeprowadzonego dyżuru.

 

 

(galeria: 2)
(galeria: 3)
(galeria: 4)

 

Używamy plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.