Umieszczenie na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znaku informującego, że zabytek ten podlega ochronie
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 840) starosta, w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków może umieszczać na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znak informujący o tym, iż zabytek ten podlega ochronie.
W związku z powyższym Starosta Węgrowski mając w swojej właściwości zabytki znajdujące się na terenie powiatu węgrowskiego i wpisane do rejestru Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wnosi do właścicieli zabytków o stosowanie procedury nadawania znaku/tabliczki „Zabytek chroniony prawem”. Zgoda na umieszczenie znaku wydawana będzie wyłącznie na wniosek zainteresowanego - posiadającego tytuł prawny do zabytku oraz po uzyskaniu zgody Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Procedura nadawania znaku:
I. Zainteresowany (właściciel zabytku) składa:
- wniosek do Starosty Węgrowskiego,
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania zabytkiem.
- odpis decyzji o wpisie zabytku do rejestru zabytków (za zgodność z oryginałem).
- dokument potwierdzający prawo do dysponowania zabytkiem nieruchomym (oryginał lub za zgodność z oryginałem).
W przypadku współwłasności wniosek może wypełnić jeden ze współwłaścicieli lecz w imieniu i za pisemną zgodą pozostałych współwłaścicieli. W sytuacji, gdy wniosek będzie składał pełnomocnik, należy dołączyć oryginał lub kopię poświadczoną urzędowo dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
II. Starosta Węgrowski uzgadnia z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków sprawę przyznania znaku.
Po uzyskaniu pozytywnego stanowiska Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Starosta Węgrowski informuje wnioskodawcę listownie w postaci decyzji administracyjnej o umieszczeniu znaku informującego.
III. Wnioskodawca zobowiązany jest do zakupu i zamontowania ww. znaku zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 lutego 2004 r. w sprawie wzoru znaku informacyjnego umieszczanego na zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków (Dz. U. Nr 30 poz. 259) oraz sporządzenia dokumentacji fotograficznej i przesłania jej do Starosty Węgrowskiego.
IV. Ewidencję wydanych znaków prowadzi Starosta Węgrowski.
Niezbędne dokumenty do pobrania:
- wniosek do Starosty Węgrowskiego,
- wzór oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania zabytkiem.
Info: Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki